Brons op het prestigieuze tornooi van Venray

Op zaterdag 18 juni vertrekken we tegen 13 uur naar het tornooi in Venray. Behaalde Tom vorig jaar op dit sterke tornooi als 2 jaars miniem in de cat. kadetten tot -42 kg nog de 9 de plaats ( 67 deelnemers). Dit jaar lag de verwachting hoger.

Met zijn 52 kg komt hij vlot door de weging in de cat U15 tot -55 kg. Dit jaar zijn er 35 deelnemers in zijn reeks. De nationaliteiten zijn goed vertegenwoordigd. Ook zijn er talrijke nationale selecties aanwezig. In zijn reeks zijn er deelnemers uit : GB. , Nederland, Israël, Estland , Letland, Duitsland, Italië, Denenmarken, België, Zweden, Zwitserland en Tjechië.
Van een internationaal tornooi gesproken.

Zijn eerste kamp is tegen Abdelghani Idrissi Ayman ( Ned). Tom neemt direkt de overhand en scoort al snel een Ippon met een drop sei-onage.
In zijn 2de kamp komt hij uit tegen de Zweed Ymen Isak. Ook deze tegenstander maakt weining kans. De sterke kumi kata van Tom laat de tegenstander geen kans en 2 worpen later is ook deze kamp binnen.

Op naar de derde kamp. Dit zal een paar ander mouwen worden. Hij zal aantreden tegen de Nederlandse kampioen Jesper Smink. De zenuwen staan gespannen, dit gaat een harde dobber worden. Tom start sterk. Al dadelijk haalt hij flitsend uit met een sei-onage en de nederlander gaat er ei zo na over. Dan volgt een zwaar kumi kata gevecht. De nederlander valt aan en Tom neemt over met een mooie Suke-nage. Waza-ari voor Tom. Smink is nu verplicht van te komen. Een foutje van Tom bij de volgende overname kost hem een Waza-ari tegen. De wedstrijd is terug open. Beide kampers beginnen vermoeid te geraken. Er volgen enkele weinig overtuigende aanvallen langs beide kanten en ze tasten elkaar af. Op een aanval van Smink tilt Tom hem van de mat en maait hem met een o-utchi gari. Waza-ari  voor Tom en einde wedstrijd. De dag is hiermee eigenlijk al goed.

Dan de halve finale. Deze zal gevochten worden tegen de Engelsman James Hendin ( nationale selectie GB). Al snel wordt duidelijk dat de Engelsman krachtiger is dan Tom.
Hij verbreekt telkens de kumi kata van Tom. Er volgen veel aanvallen maar geen van beide komt tot score in de reguliere tijd.
Op naar de Golden score dan. Beide kampers zijn uitgeput door de zware wedstrijd. Na 40sec wedstrijd valt Hendin aan met een uchi-mata, Tom grijpt het been en countert met een beenveeg. Waza ari voor Tom!
De scheidsrechter beslist er echter anders over en tot grote onstentenis van de meeste toeschouwers ( coaches) gaat de score naar Hendin. Zelfs de coach van Hendin geeft schoorvoetend toe dat de score eigenlijk voor Tom was. In het judo heeft de scheidrechter echter altijd gelijk en we slikken dan maar eens en bereiden ons voor op de kamp voor de derde plaats.

Deze kamp tegen de Letlander Spektors Alexander duurt maar een 20 tal seconden. Een zuivere sei-onage zorgt al direkt voor Ippon. Het brons is binnen .

Een prachtig resultaat als 1ste jaars kadet op een van de zwaarste tornooien van het jaar.

Wedstrijdschema