De "Pot van Olen" 23 sept 2012

De dag na de minipot was het dan de beurt aan onze U15 op de "Pot van Olen". Dit is een ranking tornooi voor de U15 en kan rekenen op een sterk deelnemersveld, ook uit het buitenland.

Spijtig genoeg is het een beetje het slachtoffer aan het worden van hun succes, want de formule en het groot aantal deelnemers zorgt voor grote vertragingen. 3 matten is ruim weinig om dit vlot af te handelen.

Dit is dan ook het enige minpuntje. Veel deelnemers van een goed niveau zorgen voor mooi en veel judo.

Voor JC leopoldsburg treden Mieke (-52 kg), Ward (-46kg) en Tom (-60kg) aan.

Mieke wint haar eerste kamp in haar poule maar kwest zich dan in de 2de kamp => einde tornooi voor haar. Spijtig voorval, hopelijk herstelt ze snel.

Ward is met zijn 42,5 kg een lichtgewicht in de cat -46 kg. Tactisch niet zo een goede keuze ;-). In de -46kg zijn er 8 poules van 4 judoka's en hij treft ook nog een van de zwaarste poules.  Hij wint overtuigend zijn eerste kamp, maar verliest nipt de 2 volgende. Deze tegenstanders verschijnen later allebei op het podium op de derde plaats. In de cat -42 kg had er waarschijnlijk wel een podiumplaats ingezeten voor Ward.

Tom start in een poule van 5. In totaal zijn er 4 poules van 5 bij de -60 kg. De eerste 2 van elke poule gaan door naar de reeksen. Tom wint al zijn kampen in zijn poule binnen de 15 seconden met 4 verschillende worpen. Ook de kwart finale wordt vlot gewonnen.

Dan is het tijd voor de titanenstrijd. In de halve finale komt hij uit tegen Jeroen Casse ( een goede maat en trainerspartner van Tom) en een heel goede judoka. De belangstelling in de zaal is dan ook groot voor deze wedstrijd.
Er wordt gekampt op het scherp van de snede. Mooie aanvallen die echter geen score opleveren door het uitstekend wegdraaien van beide judoka's.
Op het einde van de reguliere kamptijd staat er dan ook geen score op het bord al hebben beide mooi judo laten zien. Uit eindelijk kan Tom op het einde van de golden score met een beenveeg een waza-ari score en wint de kamp.

In de zaal breek een spontaan applaus voor beide judoka's uit. Dit was met verve de mooiste en spannenste kamp van de dag.

De finale wordt ook gewonnen tegen Ferre Van Eynde (Topsportschool). De Pot van Olen en de punten voor de ranking zijn binnen. Op naar de Flanders Judocup nu.