Tom wordt 5de op het Int. Matsuru Dutch Open Espoir tornooi

Op 15 en 16 januari 2011 vond het internationale tornooi Matsuru Dutch Open Espoir te Eindhoven voor de 35ste keer plaats. 1700 deelnemers uit 250 clubs of sportscholen uit alle Europese landen.
Nationale selecties uit België, Groot Brittanie, Italië, Frankrijk, Duitsland, Rusland, Noorwegen, USA en Nederland.
Dit is een van de toptornooien uit Europa.

De deelnemende judoka's zijn allemaal van een bovengemiddeld niveau.

Tom kampt zijn wedstrijden op zaterdag bij de U15 cat -50 Kg. Ze starten met 39 judoka's verdeeld over 4 reeksen van 16. Enkel de verliezers van de finalisten van elke reeks zullen mogen herkansen.
Tom start in reeks D en heeft de pech om als een van de weiningen niet te worden vrijgeloot in de 1 ste ronde. Geen probleem hij wint zijn eerste kamp tegen een Nederlander vlot na 20 sec met een prachtige tai-o-toshi. Dan is het even wachten op de afwerking van ronde 2.
Ook deze kamp tegen een Marokaan (Top judo instituut  Mahorokan) wordt vlot gewonnen met een flitsende seio-nage. Zijn derde kamp is tegen een Noor. Deze judoka vecht zeer passief en met veel kracht. De volle 3 minuten komt hij tot geen enkele aanval, maar blokt de continue aanvallen van Tom af. Hij krijgt hier pas op het laatste een 2 de shido voor.

Tom wint dus na 3 min met een Yoko. Deze kamp heeft hem echter volledig uitgeput. Ook zijn oudere blessure aan de schouder (stage Hofstade) en zijn blessure aan de pols beginnen nu wel echt pijn te doen. Tevens bloedt hij uit 2 voetwondes en uit zijn mond doordat zijn lip gescheurd is. Een te duur bevochten overwinning.

Tot overmaat van ramp moet hij 6 minuten later al terug de mat op. Ik merk direct aan zijn stijl dat hij nog niet gerecupereerd is. De aanvallen zijn trager en minder gecontroleerd.
De foutjes beginnen op te duiken. Zijn Duitse tegenstander Jonas Schulze maakt hier dankbaar gebruik van. Op een bepaald moment gaan ze bij een aanval van Tom allebei naar de grond en Tom draait ongelukkig via zijn rug naar zijn buik. Ippon voor de Duitser en einde wedstrijd.

Een wat aangeslagen Tom heeft nu nog 3 kampen voor de boeg om een 3de plaats te halen via de herkansingen. De morele opdoffer, de fysieke pijn en de vermoeidheid slaan nu hard toe. Veel kans om te piekeren is er echter niet, want de herkansingen starten direct daarna.
In zijn 5de kamp van de dag komt hij uit tegen de Nederlander Dylan De Witte. Deze kamp wordt door Tom beslist met een houdgreep. De 6de kamp volgt ook al snel.
Hij komt nu uit tegen de verliezer van de finale uit reeks C. Al snel in deze kamp komt Tom tot een wazari via een Seio-nage die eigenlijk een ippon waardig was. Later scoort Tom nog een yoko en wint deze kamp.
De kamp voor de derde plaats kan beginnen en de podiumplaats lonkt. Tom ziet het weer zitten en verbijt al de pijn en vermoeidheid.

Zijn 7 de en laatste kamp van de dag is tegen de finalist van reeks A. Tom start gemotiveerd en heeft ook overwicht. Een foutje is echter snel gemaakt en wordt hier direct afgestraft.
Een ietswat slordig ingekomen harai-goshi wordt door de tegenstander gecounterd en de wedstrijd is over.

Geen podium maar wel een fel verdiende en niet onverdienstelijke 5 de plaats. Weinig Belgische U15 die vandaag zover geraakten.

Proficiat Tom

Deze week is er nog het SVS op Woensdag en dan Het Int Antwerp Open op Zondag. We duimen dat zijn blessures op tijd genezen.