JC Leopoldsburg gans W-kend aanwezig op tornooi te Gruitrode

Op 9 en 10 januari waren onze leden aanwezig op het tornooi van de Dommelslag te Meeuwen-Gruitrode. Het begon al s'morgensvroeg voor onze kadetten. Om 8h15 met zijn allen ondanks het winterseweer richting kerkplein te Gruitrode. Bij de U15 hadden zich 3 deelnemers opgegeven, Nele en cedric die overgegaan zijn van de U13 en Jegor die voor de eerste keer zou kennismaken met het wedstrijdjudo.

Dat de overgang van U13 naar U15 niet zo simpel is hebben onze judoka's ondervonden. Ook het voor hun  nieuwe systeem van rechtstreekse uitschakeling ( enkele herkansing) was even wennen.
Cedric verliest zijn eerste kamp en doordat de tegenstander niet naar de finale gaat, is Cedric uitgeschakeld.
Nele start in de U15 -52 Kg (met een gewicht van 48,2 Kg !!! 200 gr minder en ze kampt in de -48). Nele verliest ondanks een goede kamp ook haar eerste gevecht, maar wordt opgevist in de herkansing. Ook deze kamp moet ze zich gewonnen geven.
Jegor kampt zijn eerste gevecht (U15 -55 Kg 11 deelnemers)  met volle overgave, maar gebrek aan wedstrijdervaring doet hem de das om. Zijn tegenstander gaat naar de finale dus Jegor naar de herkansing. Ook hier treft Jegor een ervaren kamper die later derde zal worden.
Er rekening mee houdend dat dit een zwaar tornooi is met veel buitenlandse deelname kunnen we er toch de les uit trekken dat er nog harder en gerichter zal getraind moeten worden. We hebben dan ook met de judoka's besloten om gebruik te maken van het aanbod van JC Koersel om op donderdag bij hun een extra training mee te pikken.

s'Avonds was het dan de beurt aan onze Marc op het Ne-Wa-Za tornooi. Marc zal kampen in de reeks -45 jaar +100 Kg in een poule van 4. Ikzelf was ook ingeschreven maar heb wegens ziekte verstek moeten laten gaan. (al was het met pijn in het hart).
In de eerste kamp moet Marc uitkomen tegen een duitser, model Tigertank, die in zijn vrije tijd met grizlyberen spart. Toch slaagt Marc erin om het bijna de volle 3 minnuten uit te houden, enkel op het laatste moet hij zich door pure uitputting gewonnen geven. Deze duitser zal ook zijn volgende kampen vlot winnen. In zijn 2 volgende kampen is Marc nog niet gerecupereerd van zijn eerste kamp. Hij moet in zijn 2 de kamp zelf een tegenstander die hij in houdgreep heeft lossen. Al bij al toch een puike prestatie van onze Marc en het heeft hem goesting naar meer doen krijgen. Volgend jaar in de -45 j maar hij richt zich op de -100 Kg dan.

Op zondag was het dan de beurt aan onze U13 en U11. Wegens 2 gekwetsten (Amelien en Jeffrey) namen we deel met 6 judoka's. 5 U13 en 1 U11.
Ook hier hadden we een overgang van verschillende judoka's van cat. U11 naar U13. Kampten Jill en Kayleigh vorige maand nog in de U11, nu zouden ze aantreden in de U13.
Dat elke overgang wat moeilijker wordt moest Jill ondervinden, won ze vorig jaar bijna met gemak al haar kampen, deze keer moest ze genoegen nemen met een derde plaats.
Dat dit maar een tijdelijk dipje is, daar zijn we van overtuigd. Binnenkort zien we onze gekende Jill weer schitteren ;-) , als ze bereid is ervoor te trainen natuurlijk.
Ook Kayleigh kon geen overwinning op haar naam schrijven, maar tornooi na tornooi zien we haar telkens een beetje groeien. Ze blijft echter volhouden en zoals we weten zal de volhouder uiteindelijk zijn doel bereiken. Niet vergeten trouwens dat dit ook voor de U11 / U13 een zeer zwaar tornooi is met veel buitenlanders in de poules.
Tom als 2 de jaars U13 komt in zijn poule een oude bekende tegen en 2 nederlanders. Ze vormen niet echt een uitdaging en Tom wint vlot zijn 3 kampen. De ipon-seionage in zijn 2 de kamp levert hem zelfs een applaus op van de nederlandse coach.
Ward zou voor het eerst kennismaken met het wedstrijdjudo. Hij start bij de U13 en mist dus 2 jaar ervaring als U11. Dat is in zijn 1 ste wedstrijd echter niet te merken, hij scoort een zuivere ipon met een prachtige beenveeg tegen Mauro van Malderen uit Lummen ( toch niet 1 v/d minste). In zijn 2 volgende kampen doet het gebrek aan ervaring zich echter gelden en hij moet dan ook de overwinning aan de tegenstander overlaten. Toch een zeer mooie derde plaats. Proficiat Ward.
Als laatste U13 was Klaas aan de beurt. We hadden hem al zien groeien in zijn vorige tornooien. Dit keer moet hij enkel een kanjer uit judoschool Essink (ned) laten voorgaan.
Zijn ander kampen wint hij overtuigend met ipon score. Een mooie 2 de plaats voor Klaas, proficiat Klaas.

In de namiddag hadden we nog 1 deelnemer in de U11. Jo zou als kakelverse U11 voor de eerste keer deelnemen. Zijn eerste kamp start mooi, een overname met osoto-gari levert hem ipon op. Zijn 2 volgende kampen zijn tegen 2 nederlanders uit gerenomeerde judoscholen. Een aantal beginnersfoutjes zorgen ervoor dat hij de overwinning moet afstaan. Toch ook hier een mooie 3 de plaats en een goede start voor zijn wedstrijdcarriere.

Dit juist achter de rug hebende maken we ons al klaar voor het SVS scholenkampioenschap op 13 jan te Hasselt. Hier treden de U13 en hoger aan.