Verslag BK te Ronse op 26 feb 2011

Ronse is niet bij de deur dus we vertrekken om 10h00 om toch nog op tijd op de weging te zijn die plaatsvind om 13h00. Voor we vertrekken slikt Tom zijn eerste dafalgan tegen de koorts die s'morgens is opgedoken. Hij is al ziek sinds donderdag, dus niet echt een goede voorbereiding voor het BK Jeugd. Ondanks een serieuze file zijn we op tijd in Ronse.

Na de weging kan Tom door misselijkheid niet eten. Niet zo'n goed teken. Nu is het wachten op de eerste wedstrijd. Zoals gewoonlijk op het BK loopt weer alles uit.

De eerste wedstrijd zal pas plaatsvinden rond 16h00. In zijn eerste kamp komt Tom uit tegen een waal die de derde plaats behaalde op het Waalse kampioenschap.
De adrenaline zorgt ervoor dat hij ondanks zijn mindere gezondheid toch sterk kan starten. Hij scoort al direct een Yoko en kan een tiental seconden later de wedstrijd besluiten met een prachtige Sei-o-nage. Ippon en door naar de halve finale.

In de halve finale komt hij uit tegen de 2de van de Walen. Hier scoort hij al direct een ippon maar krijgt maar een yoko. Nog 2 aanvallen later scoort hij telkens een waza-ari en dus een waza-ari wazete Ippon. 3 ippons scoren om er uiteindelijk 1 te krijgen. De finale is binnen. Nu begint het wachten en wachten en wachten op de finale die pas 1h30 later zal plaatsvinden.

De adrenaline uit de eerste gevechten is uitgewerkt en Tom voelt zich met de minuut achteruitgaan. Hij begint terug te gloeien van de koorts en zijn gezicht is zo wit als zijn judogi.

Dan starten uiteindelijk de finale wedstrijden. Zijn tegenstander is de finalist van de Waalse federatie. Zachari Patris is zeker niet slecht, maar we hebben zijn zwakkere punten kunnen observeren tijdens zijn vorige kampen. Het is zeker een haalbare kaart. Tom moet echter de mat op als een wrak en ik zie al snel dat het moeilijk gaat worden. Tom die nooit een kumikata gevecht verliest, kan nu zijn kumikata niet opdringen. De eerste aanval van de Waal wordt mooi ontweken en er volgt een kort grondgevecht.

Bij het 2de kumikata gevecht zie ik Tom wijken naar achter ( iets wat hij nooit zou doen anders). de waal zet een linkse O-Uchi-Gari aan, die Tom ontwijkt en die hij wil laten volgen door een Sei-o-Nage. De kracht om echt door in te draaien ontbreekt en de Waal kan hem omtrekken. Tom rolt over zijn rug en de Waal krijgt een Ippon. Deze wel zeer licht gegeven Ippon doet Tom zijn goude medaille verliezen.

Als 1ste jaars een zilvere medaille behalen is een zeer mooie prestatie maar is toch een mineur omdat we weten dat een gezonde Tom hier zonder veel problemen het hoogste schavotje had kunnen halen.

Een trotse coach en vader ;-)

Yvan

Het BK jeugd 2011 van Tom in beeld

{wmvremote}http://judoclub-leopoldsburg.be/video/tom3_bk_ronse2011.wmv{/wmvremote}